Berichten over woningbouw

Klaas Sietse van der Wal.jpg
    Door Klaas Sietse van der Wal op 25 mei 2023

Organisatieplan Ruimte

Voor ons ligt het organisatieplan voor de afdeling Ruimte. Deze afdeling levert een belangrijke bijdrage aan het op een verstandige manier omgang met onze leefomgeving. Er komt ook wel wat op deze afdeling af. Veranderde wetgeving in de vorm van de omgevingswet en ook behoorlijk wat bestuurlijke ambities. Eén van die ambities betreft de woningbouw. Terechte bestuurlijke ambities. Veel van onze inwoners staan te springen om een woning in één van onze dorpen. Vorige week heeft een deel van de gemeente raad gesproken met de jongeren raad. Dat ging over de mogelijke fusie met Tytsjerksteradiel, maar de jongeren is ook de vraag gesteld wat ze belangrijk vinden. Daar werd opvallend vaak de woningbouw genoemd. Eén van de jongeren vertelde dat ze  een baan in het onderwijs had gekregen en dat graag een woning voor haar zelf willen. Dat lijkt eerst niet te gaan lukken. Ze noemde ook dat een vriendin van haar weer graag naar onze gemeente toe zou komen maar door gebrek aan woonruimte zit ze nog op kamers in Groningen. Ik denk dat we allemaal wel weten dat deze verhalen niet op zichzelf staan. We kennen allemaal de voorbeelden. De gemeente is niet de enige speler op het veld van de woningbouw, maar wel een hele belangrijke.  En daar zit voor ons als ChristenUnie wel een groot punt voor zorg. We moeten namelijk constateren dat er veel bouwplannen ernstige vertraging oplopen. Het is vervelend om te zeggen maar van initiatiefnemers horen we vaak dat ze gebrek aan medewerking van de gemeente ervaren. Op deze plek wil ik opnieuw het initiatief van Sprank onder de aandacht brengen. Als deze mensen mij aanschieten met hun zorgen en frustraties dan luister je met plaatsvervangende schaamte. Vorige week hadden we hier in de informatiecarrousel de gebroeders Storm uit Harkema. Zij komen geen steek verder met hun bouwplannen en gaan van het kastje naar de muur. En zo zijn er helaas meer voorbeelden. We willen niets aan doen aan het feit dat het werk door de vele regels  complex is geworden en dat de organisatie kampt met een hoog ziekteverzuim, maar het gaat niet goed. Er moet wat gebeuren. Onze inwoners ondervinden er schade van.

2. 2021 01-11 feansterhof.jpeg
    Klaas Sietse van der Wal.jpg
    Door Klaas Sietse van der Wal op 12 januari 2022

ChristenUnie praat met werkgroep Feansterhof over woningbouw en burgerinitiatief

In Nederland is de woningmarkt behoorlijk vastgelopen. Ook in Achtkarspelen is het de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om een woning te huren of te kopen. Vrijwel alle politieke partijen willen de komende jaren inzetten  op extra nieuwe woningen. De ChristenUnie vindt dat er gebouwd moet worden in alle dorpen en voor alle generaties. Wij willen dat er in elk dorp, ook in de kleinere dorpen, wordt bijgebouwd. Daarbij denken we niet vanuit mogelijke toekomstige krimp, maar vanuit het belang van het welzijn van de inwoners en de leefbaarheid van het dorp.

3. Woning Deinum 3 vk.jpg
    cuachtklogo
    Door Webredactie ChristenUnie Achtkarspelen op 22 december 2021

Geduld & Hoop

Sinds ik in 2018 in de gemeenteraad zitting nam, werd duidelijk dat krimp in de woningmarkt plaats maakte voor krapte in de woningmarkt.

Veel inwoners in onze gemeente worden hiermee geconfronteerd. Starters, ouderen die kleiner willen wonen, maar ook de categorie hier tussenin. Sommigen kozen ervoor buiten de gemeentegrenzen te gaan wonen omdat daar mogelijkheden lagen. Toch zijn er in vier jaar tijd een dikke driehonderd woningen c.q. woningbouwplannen in de gemeente Achtkarspelen van de grond gekomen. Maar een groeiende bevolking in combinatie met veranderende demografische structuren zorgt voor een sneller oplopend woningentekort. Een tekort dat volgens mij in de komende jaren nog meer actualiteit zal krijgen en beslag zal leggen op de politiek.

4. Boks - jong en oud
    Anita Vellema VK
    Door Anita Vellema op 27 december 2019

Goede voornemens

De laatste raadsvergadering van dit jaar is achter de rug.

Traditiegetrouw worden hierin de belastingvoorstellen voor het komende jaar behandeld.

Hoewel belasting betalen op zich natuurlijk een mooie manier is om samen het land draaiende te houden en onze voorzieningen te bekostigen, wekt alleen het woord al enorme weerzin op bij veel mensen. Niemand betaalt graag (te veel) belasting.

Daarom is in het huidige coalitieakkoord afgesproken dat de OZB geen sluitpost van de begroting mag zijn en niet met meer dan de inflatiecorrectie mag worden verhoogd. Tijdens de raadsvergadering kwam daarom het voorstel om zowel de leges als de OZB met 2%, de inflatiecorrectie te verhogen.