Berichten geschreven door Webredactie ChristenUnie Achtkarspelen

1. Kleingeld.jpg
    Door Webredactie ChristenUnie Achtkarspelen op 14 oktober 2022

Raadsvergadering 14 oktober 2022

Ook de raad in Achtkarspelen maakt zich zorgen over haar inwoners die te maken krijgen met torenhoge energiekosten. Er worden dan ook verschillende moties ingediend om inwoners en maatschappelijke voorzieningen te ondersteunen. De ChristenUnie ziet dat de groep die net boven het sociaal minumum uitkomt tussen wal en schip vallen. Er is een grote groep mensen die net niet in aanmerking komt voor de energietoeslag omdat ze misschien €10 tot €100 boven de 120% van het minimum zitten.

2. raadszaal achtkarspelen.jpg

Kadernota 2023

De ChristenUnie fractie komt bij de kadernota met 4 voorstellen. Twee daarvan gaan over ondersteuning van gezinnen, de andere twee over energiecoaching en energiekosten. Daarnaast dienen we in samenwerking met andere partijen nog 6 moties in om het gemeentelijk beleid bij te sturen.

3. stembureau.jpg

Na de verkiezingen

Het was een drukke periode tijdens de voorbereidingen en campagne voor de verkiezingen. We waren blij met de positieve uitslag, stemmenwinst. Daarna volgden twee gesprekken met de (in)formateur. Daarna werd ons meegedeeld dat het CDA en de FNP verder zouden gaan met het GBA. Dit hadden we niet verwacht en was een grote teleurstelling. Er werd genoemd dat we op een andere lijn zaten qua bezuinigingen en investeringen, vooral op het sociaal domein. Naar ons gevoel waren er geen belemmeringen om hier verder over door te spreken maar dat mocht niet zo zijn.

De komende tijd dus een andere rol, daar willen we constructief mee aan de slag en misschien kunnen we nog duidelijker laten zien waar we voor staan: Christelijk sociaal onze gemeente tot bloei brengen.

4. buitenpost-gemeentehuis_dsc6213.jpg

Coalitieonderhandelingen Achtkarspelen

Vorige maand wisten we als ChristenUnie een mooie verkiezingsuitslag te realiseren. Ondanks de lagere opkomst wisten we toch stemmenwinst te behalen en verstevigden we onze drie zetels in de raad! Iets waar we nog steeds dankbaar voor zijn.

Het schept echter ook verplichtingen. We zijn de gesprekken over de vorming van een nieuw college dan ook ingegaan om te kijken of we deel zouden kunnen nemen aan het college. Helaas hebben we gister van de informateur moeten horen dat een coalitie met de ChristenUnie in Achtkarspelen niet het geval zal zijn. Dit bericht heeft ons verrast en stelt ons ook teleur.

5. Stemmen.jpeg

Bedankt voor uw stem!

De verkiezingsuitslag voor de ChristenUnie in Achtkarspelen stemt ons hoopvol! Ondanks de lagere opkomst hebben we toch een mooie stemmenwinst weten te behalen en verstevigen we onze drie zetels in de raad! Het had niet veel gescheeld of we hadden een vierde zetel bij mogen schrijven. En dat hebben wij aan u te danken! We willen u dan ook van harte bedanken voor uw stem! Het doet ons goed dat de kiezer onze plek in de coalitie de afgelopen vier jaar heeft weten te waarderen. Het vertrouwen dat we hebben gekregen van de kiezer bemoedigt ons om het sociaal christelijke geluid van de ChristenUnie te laten horen in de gemeente. Wij gaan hard aan het werk om de komende vier jaar uw vertrouwen waar te maken. We mogen ons inzetten voor alle inwoners van Achtkarspelen. Daarin nemen we graag onze verantwoordelijkheid door weer mee te besturen, maar hoe dan ook, we mogen in vertrouwen op Gods zegen op weg gaan!

6. nldoetcollage.jpg

Handen uit de mouwen, maar niet alleen tijdens NL doet!

Tijdens de twee klusdagen van NL doet steken de kandidaten van de ChristenUnie de handen uit de mouwen in onze gemeente. Toos en Margreet staan op vrijdagochtend met stofdoek en bezem paraat bij de Spitkeet. Alle gebouwen van het openluchtmuseum krijgen een grote voorjaarsschoonmaak.

7. Brug Kootstertille1.jpg
    Door Webredactie ChristenUnie Achtkarspelen op 25 februari 2022

Probleem met de brug in Kootstertille kan snel en degelijk worden opgelost

Vervanging van de brug in Kootstertille staat al lang op de agenda. De urgentie dringt maar langzaam door, stellen Statenlid Matthijs de Vries en gemeenteraadslid Eppie Hooghiemstra van de ChristenUnie.

Einde levensduur, dat is de conclusie na controle in 2021 van de brug bij Kootstertille. De veiligheid bij regulier gebruik kan niet meer worden gegarandeerd. Die vergelijkbare boodschap is er voor meer bruggen in Fryslân en Nederland. De staat van de brug is al langer bekend bij betrokkenen. Al in 2014 is geconstateerd dat het betonnen gedeelte constructief niet voldoet.

8. WhatsApp Image 2022-02-11 at 17.40.57.jpeg

Werkbezoek Haitsma beton Kootstertille

De conditie van de brug bij Kootstertille is zorgelijk blijkt uit inspectie van Rijkswaterstaat in oktober. Sindsdien geldt er een aslastbeperking en is er nog maar één rijbaan beschikbaar. Met stoplichten wordt voorkomen dat er teveel verkeer tegelijk over de brug gaat. Het oponthoud zorgt niet alleen voor ergernis bij de gebruikers van de brug, maar heeft ook flinke economsche impact op de omliggende bedrijven.

9. Brug Kootstertille.jpg
    Door Webredactie ChristenUnie Achtkarspelen op 9 februari 2022

ChristenUnie wil snelle oplossing voor brug Kootstertille

De vervanging van de brug in Kootstertille moet naar voren gehaald worden, zegt raadslid Eppie Hooghiemstra. De ChristenUnie in Achtkarspelen stelt vragen over de status van de vervanging van de brug. De brug is sinds oktober maar voor één rijbaan beschikbaar nu de veiligheid in het geding is. Wat betekent dit voor de bedrijvigheid in Kootstertille? Eerder maakte Haitsma Beton kenbaar mogelijk te vertrekken uit Kootstertille als de brug niet snel vervangen wordt. De ChristenUnie wil dat het college van B&W aandringt bij het Rijk om de brug met grootse spoed te vervangen.

10. Woning Deinum 3 vk.jpg
    Door Webredactie ChristenUnie Achtkarspelen op 22 december 2021

Geduld & Hoop

Sinds ik in 2018 in de gemeenteraad zitting nam, werd duidelijk dat krimp in de woningmarkt plaats maakte voor krapte in de woningmarkt.

Veel inwoners in onze gemeente worden hiermee geconfronteerd. Starters, ouderen die kleiner willen wonen, maar ook de categorie hier tussenin. Sommigen kozen ervoor buiten de gemeentegrenzen te gaan wonen omdat daar mogelijkheden lagen. Toch zijn er in vier jaar tijd een dikke driehonderd woningen c.q. woningbouwplannen in de gemeente Achtkarspelen van de grond gekomen. Maar een groeiende bevolking in combinatie met veranderende demografische structuren zorgt voor een sneller oplopend woningentekort. Een tekort dat volgens mij in de komende jaren nog meer actualiteit zal krijgen en beslag zal leggen op de politiek.