Berichten over energie

1. Kleingeld.jpg
    Toos van der Vaart VK
    Door Toos van der Vaart-Kralt op 8 september 2022

Vragen over armoede in de gemeente

De moeiten over de gasprijzen vliegen ons elke dag om de oren. Veel heeft te maken met landelijk beleid. Echter de energietoeslag is een taak van de gemeente. We horen vooral in de grote steden dat deze vaak niet aangevraagd wordt. Ook dat veel mensen moeite hebben met de (digitale) aanvraag. Daarnaast vragen we ons af hoe het nu staat met de gedupeerden toeslagenaffaire. Deze beide zaken kunnen zorgen voor grote financiële problemen.

2. raadszaal achtkarspelen.jpg

Kadernota 2023

De ChristenUnie fractie komt bij de kadernota met 4 voorstellen. Twee daarvan gaan over ondersteuning van gezinnen, de andere twee over energiecoaching en energiekosten. Daarnaast dienen we in samenwerking met andere partijen nog 6 moties in om het gemeentelijk beleid bij te sturen.

3. Biljetten.jpg
    Toos van der Vaart VK
    Door Toos van der Vaart-Kralt op 22 februari 2022

ChristenUnie Achtkarspelen wil geen korting op bijstand bij financiële ondersteuning hoge energierekening.

Mensen mogen niet gekort worden op hun bijstandsuitkering als ze van initiatieven financiële ondersteuning krijgen vanwege de stijgende energielasten. Dat stelt ChristenUnie-raadslid Toos van der Vaart.

De ChristenUnie ziet graag dat giften voor de stijgende energielasten buiten beschouwing worden gelaten bij de vrijstellingsregeling voor mensen in de bijstand en stelt schriftelijke vragen aan het college in Achtkarspelen.

4. 2022 01-24 DEVI.jpg

ChristenUnie ziet duurzame ontwikkelingen bij DEVI in Buitenpost

Tijdens een bezoek aan DEVI, "Duurzame Energie Voor Iedereen." ziet de ChristenUnie drie zeer enthousiaste jonge mensen die eind 2018 begonnen zijn met adviseren op het gebied van duurzaamheid, maar inmiddels ook qua uitvoering hun mannetje staan. De installatie van zonnepanelen is één van de expertises die de zes werknemers bij DEVI dagelijks uitvoeren.