-
Begroting 2026
Lees verderMet bezuinigingen van het Rijk op komst dreigt een forse financiële puzzel voor de gemeente Achtkarspelen. Tot en met 2030 moet de gemeente in totaal 5,9 miljoen euro vinden blijkt uit de berekeningen van de vereniging van Nederlandse Gemeenten. Of Achtkarspelen uiteindelijk echt 5,9 miljoen aan de begroting moet vertimmeren hangt uiteindelijk af van de kabinetsformatie. In ieder geval is voor de begroting van 2026 al een deel van dát geld gevonden. Vorig jaar stond 2026 namelijk nog in de meerjarenbegroting op een min van 3,3 miljoen. En nu in een jaar tijd van minus bijna 3.3 miljoen naar een plus van 1,3 miljoen.
-
Democratie in de waagschaal
Lees verderHebben we in de gaten dat we met vuur spelen? Onze democratie is kwetsbaarder als nooit tevoren. Dat is het beschermen waard, dat is het waard om voor op te staan.
Demonstranten van links tot rechts denken dat ook te doen, het is druk op het Malieveld en op de A12 tegenwoordig. Maar of dat de manier is om gebruik te maken van onze democratische vrijheden vraag ik mij af. Want juist de heftige en agressieve manier van demonstreren zorgt ervoor dat we steeds verder van elkaar af komen te staan en de democratische rechtstaat onder druk komt te staan. Datgene wat je bang bent te verliezen ondermijn je. Ik vind het ironisch dat je juist de democratische vrijheid daarvoor gebruikt.
Verschillen mogen er zijn, problemen in onze samenleving moeten worden aangekaart en bovenal worden opgelost. Dat begint in de politiek allereerst met fatsoenlijk en verbindend gedrag. Ook dat is soms ver te zoeken. Hoeveel verder kunnen we nog zinken?
Als ChristenUnie willen we opstaan voor het goede. Niet tegen iets, want daar komen we niet verder mee. We staan op vóór iets. Voor het goede, voor verbinding, voor de mensen die wél iets van onze mienskip willen maken. Zonder te schreeuwen en zonder de ander met de grond gelijk te maken. Niet met de onderbuik maar met fatsoen en gezond verstand. Ik denk dat dát de enige manier is om iedereen weer mee te laten doen in de samenleving.
-
Onderwijsplan Koersen op Kansen
Lees verderKoersen op kansen en dat koersvat blijven doen. De ChristenUnie fractie wordt blij en enthousiast van de titel en de ambitie in dit plan alleen al. Ons hart voor de jeugd gaat hier echt sneller van kloppen. Want de jeugd in onze regio moet als we de lijstjes waar Achtkarspelen negatief bovenaan of juist onderaan prijkt vaak net even wat verder weg komen. Dat is ook het begin van de samenvatting van het stuk, daar lezen we: "In de afgelopen decennia hebben we herhaaldelijk vast moeten stellen dat Achtkarspelen nog altijd ongunstig scoort op diverse indicatoren zoals (laag)geletterdheid, opleidingsniveau, werkloosheid, inkomensniveau, schulden en (on)gezonde leefstijl. Een verklaring hiervoor voert terug naar de cultuurhistorie en ontwikkeling van de regio. Gechargeerd: werk doe je met je handen, ondernemerschap wordt niet gestimuleerd en ’t is al gau bêst genôch. En, wat kriig je al van thuis mee? In een heel divers ontwikkelingsklimaat zullen niet alle leerlingen in gelijke mate profiteren van het onderwijs en blijft talent onbenut."
-
Verordening jeugdhulp
Lees verderIn de raadsvergadering van september wordt gesproken over de nieuwe verordening jeugdhulp. Het college stelt een wijziging in de toelatingscriteria voor het informele PGB en een wijziging in de tariefstructuur. Voor de ChristenUnie een belangrijk onderwerp. De fractie is daarom kritisch geweest in de beoordeling van de stukken en heeft het college een toezegging gevraagd om gezinnen goed te begeleiden en maatwerk toe te passen als de wijzigingen leiden tot problemen.
De ChristenUnie ziet de noodzaak tot het aanscherpen van de verordening omdat hiermee meer duidelijkheid komt in het hulpverleningsproces, jeugdzorg betaalbaarder blijft en er maatwerk kan worden toegepast.
-
Jierstikken 2024
Lees verderFoar ús leit de jierrekken fan 2024. Gewoanwei analyseare wy dy kritysk, mar dizze kear sil ik de sifers net neame útsein it positive risseltaat fan rûm 5 miljoen en hoe dy ta stân kaam is. We ha wat minder útjûn as begrutte en wat mear ynkomsten as begrutte. Mei namme op dy ynkomsten falt net te stjoeren sa lang it Ryk alle kearen wer ynsidinteel mei jild oer de brêge komt. It liket sa moai rûm fiif miljoen oer. In soad jild mar mearjierrich bin de soargen net fuort. Mei ynsidinteel kinne jo neat opbouwe foar de lange termyn, want jo witte fan te foaren net as jo it langjierrich finansiere kinne. Dêr falt gjin fatsoenlik belied op te meitsjen.
Mar as ChristenUnie hawwe wy dizze kear mear noed oer hoe dizze jierrekken ta stân kaam is.
Ik kealle swier dizze kear mei it gearstallen fan de jierrekken. De kontrôlekommisje hat sels op it lêste momint twa kear by inoar west om’t de stikken net op ‘e tiid oanlevere wiene om se goed beoardiele te kinnen. Boppedat wiene de stikken ek by lange nei net kompleet. -
Proef Jobinder
Lees verderHet voornemen van Jobinder en de gemeente om een proef te doen met leerlingenvervoer in onze gemeente deed heel wat stof opwaaien. Het zorgde wekenlang voor veel onrust in de gezinnen. Heel begrijpelijk wat ons als ChristenUnie betreft. Het riep vragen op van; hoe komt onze zoon of dochter bij de opstapplek? Is dit grootschalige vervoer niet veel te onrustig? Hoe functioneert onze zoon of dochter dan vervolgens in de klas of hoe krijgen we hem of haar weer thuis? Hoe passen we dit praktisch in in onze gezinssituatie? Waarom moet dit allemaal zo snel? Als ChristenUnie begrijpen we veel van deze zorgen. Wat ons bevreemd en ook wel teleurstelt is dat Jobinder en de gemeente deze inschatting bij het begin van de plannen niet zelf gemaakt hebben. Jobinder werkt alle dagen met deze doelgroep; hebben ze dan zo weinig gevoel bij de leefwereld van de kinderen die ze dagelijks vervoeren? We hebben geen enkele reden om te denken dat er opzet in het spel is, laat dat duidelijk zijn, maar als we ons verplaatsen in de ouders wat zien we dan. Dan zien we als ouder een organisatie (Jobinder) en een overheid (gemeente) die vanuit hun kantoor een beslissing nemen die al op korte termijn een zeer ingrijpend effect hebben in je persoonlijke leven, een besluit dat oneerlijk voelt en voor je gevoel is er geen ruimte is om er iets aan te doen. Machteloosheid, zorgen, boosheid, we hebben het van de ouders zelf gehoord.
-
Gebiedsteam en jongerenwerk in de school
Lees verderNa een positieve evaluatie komt gelukkig ook het college tot de conclusie dat preventief werken op jeugdzorg niet alleen veel (extra) problemen in gezinnen voorkomt maar hiermee ook duurdere uitgaven in zowel WMO als jeugdzorg voorkomtWe zijn blij dat het college na aandringen van de ChristenUnie komt met een voorstel om zowel de gebiedsteamwerkers als de jongerenwerkers in de school te verlengen. Voor het welzijn van onze jeugd en ook in de overtuiging dat dit veel leed kan voorkomen.
De hervormingsagenda jeugd zet ook in op preventie ter voorkoming van duurdere jeugdzorg. Hard nodig omdat de kosten nu al bijna onbetaalbaar zijn en op lange termijn zelfs onhoudbaar worden als het in deze lijn doorzet.
-
Motie behoud jongerenwerk
Lees verder28 uur voor jongerenwerk in Achtkarspelen. We hoeven vermoed ik geen lange discussie over of dat zoden aan de weg zet. Met 28 uur in de week zet je geen stevige basis voor jongerenwerk neer. Sinds 3 jaar is het aantal uren voor jongerenwerk in Achtkarspelen dankzij de NPO gelden echter verdubbeld. Hiermee is er de afgelopen jaren op alle middelbare scholen in de gemeente 2x in de week een jongerenwerker aanwezig. De evaluatie hiervan laat zien dat dit heel goed werkt. Er ligt een stevige basis en de preventieve werking heeft zich al meermaals bewezen. Alle scholen geven aan dat zij hier heel erg blij mee zijn. En dat is niet vanwege luxe. Onze jongeren groeien op in een tijd met veel uitdagingen. Er wordt veel van ze gevraagd, terwijl we ze steeds minder bieden. Er is geen jeugdsoos meer open, sociaal cultureel werk is wegbezuinigd en de gezinnen waarin kinderen opgroeien staan onder druk door van alles en nog wat.
-
Mobiliteitsbureau
Lees verderDe ynstek fan de ChristenUnie is in konstruktief krityske en posityve bydrage yn de ried te leverjen. Ik soe dus in moai ferhaal hâlde kinne oer de finansjele risseltaten en de goeie risseltaten fan de klanttevredenheidsûndersieken. Die binnen gewoan goed en ek dat mei sein wurde. Mar der falle ek oare saken op yn de stikken fan it mobiliteitsbureau die meitsje dat wy grutte moeite ha om it hjoed posityf te hâlden. De fraach die we ús derby stelt ha is: had it sin om die negatyfe saken te beneamen? Kin wy der wat oan feroarje? En yn dit gefal is it antwurd nee. Dêrom wolle weit hjir graach beneame wer it ferfelende sentiment omtrint it mobilitetisbureau no eins wei komt.
-
ChristenUnie stelt vragen over ongeoorloofde heffing van waterschapslasten
Lees verderSinds 2016 is er in Achtkarspelen door het Wetterskip ten onrechte zuiveringsheffing geheven van inwoners met een IBA. Nadat het Wetterskip het onderhoud aan de IBA’s beëindigde bleef het wel heffingen innen. 8 jaar lang hebben sommige inwoners te veel betaald. Het Wetterskip betaalt echter maar voor 5 jaar terug en beroept zich op beleidsregels ambtshalve vermindering die een maximale termijn van 5 jaar toestaan. Er schijnen wel mogelijkheden te zijn om hiervan af te wijken omdat gemeenten en waterschappen autonoom zijn in hun eigen belastinggebied. Toch blijkt dit in de praktijk niet te gebeuren en wordt er verwezen naar de gemeenschappelijke regeling het Noordelijk Belastingkantoor die de aanslagen voor het Wetterskip int. Naast deze onterechte inning bij inwoners is er ook verzuimd verontreinigingsheffing aan de gemeente op te leggen. Deze is voor 3 jaar met terugwerkende kracht geïnd. De ChristenUnie heeft hierover de volgende vragen:
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende pagina