Berichten over ruimtelijke ordening

Klaas Sietse van der Wal.jpg
    Door Klaas Sietse van der Wal op 25 mei 2023

Organisatieplan Ruimte

Voor ons ligt het organisatieplan voor de afdeling Ruimte. Deze afdeling levert een belangrijke bijdrage aan het op een verstandige manier omgang met onze leefomgeving. Er komt ook wel wat op deze afdeling af. Veranderde wetgeving in de vorm van de omgevingswet en ook behoorlijk wat bestuurlijke ambities. Eén van die ambities betreft de woningbouw. Terechte bestuurlijke ambities. Veel van onze inwoners staan te springen om een woning in één van onze dorpen. Vorige week heeft een deel van de gemeente raad gesproken met de jongeren raad. Dat ging over de mogelijke fusie met Tytsjerksteradiel, maar de jongeren is ook de vraag gesteld wat ze belangrijk vinden. Daar werd opvallend vaak de woningbouw genoemd. Eén van de jongeren vertelde dat ze  een baan in het onderwijs had gekregen en dat graag een woning voor haar zelf willen. Dat lijkt eerst niet te gaan lukken. Ze noemde ook dat een vriendin van haar weer graag naar onze gemeente toe zou komen maar door gebrek aan woonruimte zit ze nog op kamers in Groningen. Ik denk dat we allemaal wel weten dat deze verhalen niet op zichzelf staan. We kennen allemaal de voorbeelden. De gemeente is niet de enige speler op het veld van de woningbouw, maar wel een hele belangrijke.  En daar zit voor ons als ChristenUnie wel een groot punt voor zorg. We moeten namelijk constateren dat er veel bouwplannen ernstige vertraging oplopen. Het is vervelend om te zeggen maar van initiatiefnemers horen we vaak dat ze gebrek aan medewerking van de gemeente ervaren. Op deze plek wil ik opnieuw het initiatief van Sprank onder de aandacht brengen. Als deze mensen mij aanschieten met hun zorgen en frustraties dan luister je met plaatsvervangende schaamte. Vorige week hadden we hier in de informatiecarrousel de gebroeders Storm uit Harkema. Zij komen geen steek verder met hun bouwplannen en gaan van het kastje naar de muur. En zo zijn er helaas meer voorbeelden. We willen niets aan doen aan het feit dat het werk door de vele regels  complex is geworden en dat de organisatie kampt met een hoog ziekteverzuim, maar het gaat niet goed. Er moet wat gebeuren. Onze inwoners ondervinden er schade van.