Berichten over Begroting

Anita Vellema VK
    Door Anita Vellema op 3 november 2023

Bijdrage begroting 2024

Toen ik in 2018 mijn eerste voorzichtige stapjes in de politiek zette mocht ik als steunfractielid een stukje voor de spreekbuis schrijven. Dat ging toen al over vertrouwen in de politiek en hoe deze mij vormde in mijn motivatie om de politiek in te gaan. Daar wil ik graag een klein stukje uit citeren:

Met `ik had geen gelijk` verdien je meer respect dan met ` ik zei het toch?` Een wijze les voor mij als nieuwkomer in de politiek. De praktijkvoorbeelden werden mij op een presenteerblaadje aangeboden door de gemeenteraad tijdens de ophef over precariobelasting.Als gemeenteraadslid vertegenwoordig je de inwoners van Achtkarspelen. Je zit er dus niet voor jezelf. Fracties maken keuzes met de beste bedoelingen voor de burger. Zoals de precariobelasting. Achteraf blijkt dat deze keus dusdanig financiële gevolgen heeft voor de burger dat je daar niet meer achter kan staan. Dat was en is niet de intentie van de heffing. Een meerderheid die voor stemde in 2014 wil daarom nu de belasting terug draaien en zeggen daarmee “ ik had geen gelijk “

2. buitenpost-gemeentehuis_dsc6213.jpg
    Klaas Sietse van der Wal.jpg
    Door Klaas Sietse van der Wal op 3 november 2023

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Samen met de fracties PvdA en GroenLinks hebben we een voorstel ingediend om de raad ertoe te bewegen om het besluit tot verzelfstandiging van de gemeente Achtkarspelen opnieuw te bekijken.

Als ChristenUnie waren we geen voorstander van het terugdraaien van de samenwerking met Tytsjerksteradiel  en vervolgens als Achtkarspelen weer zelfstandig verder te gaan. In juni van dit jaar besliste de raad in meerderheid toch voor verzelfstandiging. Dat wij als ChristenUnie tegen waren had te maken met de financiële aspecten (verzelfstandiging is structureel miljoenen duurder), de verzwakte positie van een zelfstandig Achtkarspelen op de arbeidsmarkt en het gebrek aan uitvoeringkracht van een kleine organisatie. Het kan niet anders of dit gaat ten koste van de dienstverlening aan onze inwoners.  En dienstverlening aan de inwoners klinkt nog vrij abstract maar als het hebben over het onderhouden van sportfaciliteiten, het ondersteunen van inwoners bij de energietransitie, het bouwen van noodzakelijke woningen en het bijstaan van inwoners die niet zo makkelijk op eigen benen staan dan komt het al een stuk dichterbij. We zijn nog maar enkele maanden verder en we zien we onze bezorgdheid werkelijkheid worden.

3. Anita Vellema Begrotingsbijdrage.jpeg
    Anita Vellema VK
    Door Anita Vellema op 4 november 2022

Bydrage begrutting 2023

Een Nederlandse versie van deze bijdrage kunt u hieronder downloaden

Zet je in voor de bloei van de stad, want de bloei van de stad is ook jullie bloei.

As gefolch fan in net al te ambisjeus kolleezjeakkoard kinne we hjoed ek net sprekke fan in hiel ambisjeuze begrutting. It is in begrutting wer foaral it belied dat fêststeld is yn de foarige perioade trochrint. Fierder binne de oannommen moasjes út de ramtnota keurig ferwurke.

Wêrfoar dank, want de ChristenUnie is bliid dat ús foarstellen ter fersterking fan gesinnen werom te sjen bin yn de begrutting en ek dat de enerzjy coach bliuwt. Seker no de enerzjy prizen troch it dak geane is it goed om as gemeente, neist de maatregels fan út it regear ús ynwenners ekstra te stypjen as it om enerzjybesparring giet.

Ek goed te sjen dat der sjoen wurdt nei de tefolle heven OZB yn 2022. Wer werkt wurdt wurde foutsjes makke, dat kin gebeure. Mar foar it vertrouwen yn de oerheid is it goed dat it kolleezje alle moeite docht om san foutsje rjocht te setten.

Ek foar dy pear minsken die misskien krekt ferhûze binne as noch ferhûzje foardat de kompensaasje yn 2023 trochfiert wurdt. Ek al is de útfiering derfan wat yngewikkeld en kostet it de gemeente in pear sinten mear…. It giet om it prinsipe.

4. Geld.jpg
    Toos van der Vaart VK
    Door Toos van der Vaart-Kralt op 26 november 2020

Begroten in tijden van schaarste

De ChristenUnie is een partij van hoop, ook in moeilijke tijden. Voor velen van ons is dit een zware tijd. Mensen die eenzaam zijn, zich grote zorgen maken over hun werk. Gezinnen die alle ballen in de lucht proberen te houden tijdens het thuiswerken. Jongeren die zich opgesloten voelen…

En toch is er ook een gevoel ‘samen staan we sterk.’ Diverse initiatieven om elkaar te helpen kwamen van de grond. En dat is precies wat de ChristenUnie graag wil. Er voor elkaar zijn, aandacht en oprecht oog hebben voor elkaar.

We hebben elkaar nodig, zeker nu de financiële positie van iedere gemeente in Nederland, ook in Achtkarspelen zo onder druk staat.

Het kan niet anders dan dat dit ook u en mij raakt. Er zal een nog groter beroep worden gedaan op zelfredzaamheid van de mienskip.