Berichten over jongeren

Toos van der Vaart VK
    Door Toos van der Vaart-Kralt op 20 januari 2023

ChristenUnie bezorgd over sluiten it Koartling Buitenpost

Als donderslag bij heldere hemel sluit it Koartling in Buitenpost haar deuren. De ChristenUnie is bezorgd over de voortzetting van de activiteiten die plaatsvinden in het buurtcentrum en stelt vragen aan het college. Maandagavond 23 januari gaat de ChristenUniefractie in gesprek met de jongeren en begeleiders van 't Stationnetje. Hebben zij een plek waar ze terecht kunnen?

2. Middelbare school
    tjidsger.jpg
    Door Tjidsger Spinder op 6 december 2022

Perspectief voor jongeren

Steeds meer Nederlandse jongeren ervaren mentale klachten. Dat blijkt uit onderzoek van statistiekbureau CBS. In 2019 had namelijk bijna 13% van de 18- tot 25-jarigen psychische problemen. Afgelopen jaar was dat ruim 22%. Bijna 10% toename binnen twee jaar dus. Dit probleem bestaat ook in Achtkarspelen.

Onderzoeksbureau I&O Research meldt dat 25% van de Nederlanders hierover praten moeilijk vindt. Daarom benoem ik graag verschillende digitale en telefonische mogelijkheden voor hulp: jongeren tot 18 jaar kunnen gebruik maken van de Kindertelefoon (kindertelefoon.nl). Voor 18- tot 25-jarigen is telefoonlijn Alles Oké? (allesoke.nl) ontwikkeld. Stichting Chris (chris.nl) is beschikbaar voor deze én oudere leeftijden. Verder kunnen bijvoorbeeld huisartsen en schoolmentoren hulp bieden.

3. hoopvol perspectief staionnetje2.jpg

Meer aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren

Er moet meer aandacht komen voor de mentale gezondheid van onze jongeren. Daarom heeft de ChristenUnie in Achtkarspelen samen met jongeren het actieplan Hoopvol Perspectief gelanceerd. Cijfers laten een somber beeld zien als het gaat om de gezondheidsproblemen die jongeren ervaren. Denk aan eenzaamheid, somberheid en angst. Recent bleek dat het aantal jongeren tot 30 jaar dat door zelfdoding om het leven is gekomen, het afgelopen jaar met 15 procent is gestegen. In de zomer van 2021 gaven drie op de tien jongeren aan psychische zorgen of problemen te hebben. Maar ook al in 2019, voor corona, uitte het SER jongerenplatform zijn zorgen over de hoge mentale druk onder studenten en sprak over aanzienlijke studiestress en prestatiedruk.