Berichten over openbaar vervoer

Anita Vellema VK
    Door Anita Vellema op 20 januari 2023

Zienswijze bus concessie 2024-2034

De bereikbaarheid en daarmee de leefbaarheid van het platteland staat duidelijk onder druk.  Vervoersarmoede; niet meer in staat zijn om je te verplaatsen ligt op de loer, met alle gevolgen van dien.

Als ChristenUnie zijn we net als alle andere partijen van mening dat elk dorp bereikaar en ontsloten moet blijven en vinden we goed openbaar vervoer heel belangrijk.

Toch zien we de laatste jaren alleen maar een teloorgang in het openbaar vervoer. Lijnen worden verschraald of geschrapt. In Achtkarspelen hebben we door de verscharling van lijn 13 straks geen rechtstreekse verbinding meer tussen onze dorpen en Leeuwarden. Voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer wordt het dan een hele toer om buiten spitstijden fatsoenlijk naar het ziekehuis te komen of voor de jeugd om op school te komen. Hoe kan dat nu, terwijl we allemaal graag willen en de noodzaak zien van een goed openbaarvervoersnetwerk.

2. raadszaal achtkarspelen.jpg

Kadernota 2023

De ChristenUnie fractie komt bij de kadernota met 4 voorstellen. Twee daarvan gaan over ondersteuning van gezinnen, de andere twee over energiecoaching en energiekosten. Daarnaast dienen we in samenwerking met andere partijen nog 6 moties in om het gemeentelijk beleid bij te sturen.