-
Regioplan beschermd wonen
Lees verderHet regioplan ‘De Fryske oanpak Beschermd Wonen’ gaat over visie, inhoudelijke ontwikkelingen, de vorm van regionaal samenwerken en over het verdelen van middelen en risico’s binnen alle 18 gemeenten van de provincie Fryslân. In 2015 is Beschermd Wonen (BW) als maatwerkvoorziening binnen de Wmo2015 een taak geworden van de centrumgemeente Leeuwarden uitgevoerd via Sociaal Domein Fryslân (SDF). De Friese gemeenten hebben afspraken gemaakt over het inrichten van BW in Fryslân. Vanuit de Rijksoverheid wordt aangenomen dat regiogemeenten beter in staat zijn om aan te sluiten bij de situatie van de inwoner. Doel is om de transitie te maken van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Om deze transitie te realiseren is er landelijk gewerkt aan een woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen cliënten en aan een financieel verdeelmodel zodat doorgedecentraliseerd kan worden naar alle individuele gemeenten.
Het college stelt de raad voor het regioplan ‘De Fryske Oanpak Beschermd Wonen vanaf 2022’ vast te stellen. -
Kleinschalige opvang asielzoekers
Lees verderWe kennen allemaal de problemen die ontstaan in Ter Apel als gevolg van het verblijf van te veel mensen dan waarvoor de locatie geschikt is. De situatie is wat de ChristenUnie fractie betreft inhumaan en onhoudbaar. Van gemeenten wordt gevraagd extra opvangplekken beschikbaar te stellen. Omdat we denken dat kleinschalige opvang in Achtkarspelen passender is dan grootschalige opvang dienen we samen met PvdA en Grienlinks een motie in om binnen de gemeente te kijken naar de mogelijkheden. Deze solidariteit is niet alleen nodig voor mensen in nood, maar ook voor de gemeente Ter Apel die nu grotendeels alleen opdraait voor deze verantwoordelijkheid.
-
VANG doelstellingen niet behaald in Achtkarspelen
Lees verderVan Afval Naar Grondstof; de landelijke VANG doelstelling ligt op 100 kilo restafval per persoon per jaar. In Achtkarspelen halen we dat bij lange na niet en zitten we nog op 132 kilo per persoon. En dat is ná de afvalscheiding bij Omrin, waar nascheiding van plastic plaatsvindt. De doelstelling voor 2025 is 30 kilo per persoon per jaar. Dat is nog ver weg in onze gemeente. Voor de ChristenUnie reden het onderwerp te agenderen bij de raad.
-
Dag van de Mantelzorg
Lees verderVandaag is de dag van de mantelzorg. Voor veel mensen is het elke dag, dag van de mantelzorg. Maar op deze dag denken we aan de mensen die als een mantel om een ander heen zijn. De landelijke ChristenUnie heeft een meldpunt geopend waar mantelzorgers terecht kunnen met vragen. Ook hebben ze negen mooie voorstellen om de zorg beter te maken. Samen met andere partijen noemen ze dit de coalitiesamenleving.
-
Bijdrage begroting 2024
Lees verderToen ik in 2018 mijn eerste voorzichtige stapjes in de politiek zette mocht ik als steunfractielid een stukje voor de spreekbuis schrijven. Dat ging toen al over vertrouwen in de politiek en hoe deze mij vormde in mijn motivatie om de politiek in te gaan. Daar wil ik graag een klein stukje uit citeren:
Met `ik had geen gelijk` verdien je meer respect dan met ` ik zei het toch?` Een wijze les voor mij als nieuwkomer in de politiek. De praktijkvoorbeelden werden mij op een presenteerblaadje aangeboden door de gemeenteraad tijdens de ophef over precariobelasting.Als gemeenteraadslid vertegenwoordig je de inwoners van Achtkarspelen. Je zit er dus niet voor jezelf. Fracties maken keuzes met de beste bedoelingen voor de burger. Zoals de precariobelasting. Achteraf blijkt dat deze keus dusdanig financiële gevolgen heeft voor de burger dat je daar niet meer achter kan staan. Dat was en is niet de intentie van de heffing. Een meerderheid die voor stemde in 2014 wil daarom nu de belasting terug draaien en zeggen daarmee “ ik had geen gelijk “
-
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
Lees verderSamen met de fracties PvdA en GroenLinks hebben we een voorstel ingediend om de raad ertoe te bewegen om het besluit tot verzelfstandiging van de gemeente Achtkarspelen opnieuw te bekijken.
Als ChristenUnie waren we geen voorstander van het terugdraaien van de samenwerking met Tytsjerksteradiel en vervolgens als Achtkarspelen weer zelfstandig verder te gaan. In juni van dit jaar besliste de raad in meerderheid toch voor verzelfstandiging. Dat wij als ChristenUnie tegen waren had te maken met de financiële aspecten (verzelfstandiging is structureel miljoenen duurder), de verzwakte positie van een zelfstandig Achtkarspelen op de arbeidsmarkt en het gebrek aan uitvoeringkracht van een kleine organisatie. Het kan niet anders of dit gaat ten koste van de dienstverlening aan onze inwoners. En dienstverlening aan de inwoners klinkt nog vrij abstract maar als het hebben over het onderhouden van sportfaciliteiten, het ondersteunen van inwoners bij de energietransitie, het bouwen van noodzakelijke woningen en het bijstaan van inwoners die niet zo makkelijk op eigen benen staan dan komt het al een stuk dichterbij. We zijn nog maar enkele maanden verder en we zien we onze bezorgdheid werkelijkheid worden.
-
Participatieverordening
Lees verderMet de voorliggende participatieverordening kan de fractie van de ChristenUnie instemmen. Het is goed om te lezen dat de verordening uitgaat van vertrouwen in de inwoner en vol inzet op preventieve instrumenten om te voorkomen dat inwoners het zelf niet meer redden om mee te doen in de samenleving. We hopen dat er in de praktijk ook gehandeld gaat worden naar de geest van de wet zoals die beschreven wordt in de verordening. We zijn blij terug te zien dat na de gevoerde discussie in de raad over giften en melden daarvan van bijstandsgerechtigden onderstaande is opgenomen in de verordening;
Wij hebben minimaal twee keer per jaar een contactmoment met onze inwoners waarbij we diverse
zaken bespreken. Zo hebben en houden wij onze inwoners in beeld. -
Steun voor fierljeppers Buitenpost
Lees verderVoor het voortbestaan van de fierljeppersvereniging in Buitenpost is eem renovatie van hun sportcomplex noodzakelijk. De schansen zijn hoognodig aan vervanging toe. Voor een kleine vereniging zijn deze kosten moeilijk te dragen. Maar waar een kleine vereniging groot in kan zijn, laten de leden hier zien. Voor de totale renovatie is maar liefst € 165.000 nodig. Door zelfredzaamheid en steun van verschillende organisaties heeft de club zelf het grootste deel bijeengebracht. Voor het resterende deel van €35.000 doet men een beroep op de gemeente.
-
Grip op de begroting van de FUMO
Lees verderOpnieuw voeren we het woord over een begroting van FUMO en opnieuw is onze boodschap en oproep dezelfde. Dit omdat de voorstellen van de FUMO allemaal op dezelfde manier worden voorgelegd. Opnieuw zien we dat de bijdragen van de gemeente omhoog gaat. Dit is zo voor de begroting van 2024 maar er wordt al aangekondigd dat de kostenstijging een structureel karakter heeft.
-
Nota Frysk taalbelied
Lees verderMei nocht en wille haw ik yn dizze nota Frysk taalbelied de plannen fan de gemeente lêzen om it Frysk noch mear te stimulearjen yn ús gemeente. It begjint fuort goed mei in prachtich gedicht fan ús wâldsjonger Marcel Smit. Allerearst derfoar grutte kompliminten.
Yn it algemien is der yn dize nota op alle mooglike terreinen neitocht op hokker wize de Fryske taal stimuleare wurde kin. Fan it konsultaasjeburo oant it bedriuwslibben en fan skoallen oant kultuer en media. Der komme ferskate ideeën nei foaren wer we as fraksje efter stean en bliid fan wurde. Goed ek om te sjen dat de ideeën fan de jongerenried opnaam binnen. Ek kinne we ús goed foarstelle dat de pear oerkes yn de wike dy beskikber wiene foar it taalbelied te min binne en der in oanfraach is foar útwreiding fan de beskikbare oeren
-
Omgevingsvisie
Lees verderVoor ons licht de Omgevingsvisie. Een visie die op inhoud als is besproken door de vorige gemeenteraad. Die versie is vervolgens voor inspraak opengesteld. Puur technisch kunnen we ons dan ook vanavond beperken tot inspraakreacties en of die reacties goed zijn verwerkt in de versie zoals die dan nu voor ons ligt. Maar dat gaat ons wat te kort door de bocht. Als eerste omdat we willen onderstrepen dat er veel goede dingen in de Visie staan. Zaken waar we als CU precies of bijna precies dezelfde kijk op hebben.
Passende woningen voor onze inwoners. Aandacht voor sterke gemeenschappen en aandacht voor mensen die het zo makkelijk zelf niet redden. Een leefomgeving die uitnodigt om te bewegen en die veilig en groen is. Een leefomgeving waarin aandacht is voor klimaatverandering en biodiversiteit. De Visie beschrijft een omgeving die grotendeels overeenkomt met hoe wij de ideale omgeving zien. Als CU zullen we dan ook zeer overtuigd in kunnen stemmen met de voorliggende visie.
-
Doelgroepenverordening
Lees verderMet deze doelgroepenverordening kunnen we de kans op een nieuwe woning voor de minder kapitaalkrachtige inwoners vergroten. Dit is een mooi streven maar tegelijk doen we hiermee vooral een symptoombestrijding. Dat deze verordening is opgesteld heeft er mee te maken dat de woningmarkt verstoord is. Daar zijn verschillende redenen voor maar één van de belangrijkste redenen is dat vraag en aanbod niet dusdanig in balans zijn dat er een betaalbare woningbouwprijs voor genoeg mensen ontstaat. Een eenvoudige economische wet is dat wanneer en meer vraag is dan aanbod de prijs stijgt. Er is te weinig aanbod van nieuwe woningen en dat betekent dat de prijs hoogt blijft en bouwers vooral woningen bouwen waarop hogere winstmarges kunnen worden behaald. De markt voor nieuwbouw woningen is complex; prijsvorming en betaalbaarheid hebben te maken met de kosten van bouwmaterialen, kosten van personeel, grondprijzen, ingewikkelde regelgeving en langzaam verlopende procedures en de stand van de rente. In zo’n complex samenspel is het goed dat je als overheid je verantwoordelijkheid neemt om bepaalde doelgroepen extra te beschermen tegen de grillen van de markt. Dat kunnen we gaan doen met deze doelgroepenverordening. Als ChristenUnie zijn we daar een voorstander van. We doen dat wel met de oproep, zoals ik die hier veel vaker heb gedaan, om vol te blijven inzetten op meer woningbouw in Achtkarspelen. Op die manier doen we niet aan symptoombestrijding maar pakken we echt onze verantwoordelijkheid om het probleem aan de bron aan te pakken.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 10
- Volgende pagina