-
Verruiming windmolenbeleid
Lees verderIn de raadsvergadering van 20 juni behandelden we als raad de welstandeisen met betrekking tot windmolens. Het doel was om deze eisen te verduidelijken en ook iets te verruimen. De verruiming zit in het feit dat windmolens iets langere wieken mogen hebben. De maximale hoogte van een windmolen in onze gemeente is en blijft hetzelfde, namelijk 15 meter. Alleen de wieken mogen dus iets langer. Een iets langere wiek betekent serieus meer energieopbrengst. In de onderzoeken is te lezen dat ook een molen met iets langere wieken prima in het landschap in te passen is. Het verschil is eigenlijk niet te zien. Als ChristenUnie zijn we dan ook positief over deze verruiming. De opwek van meer duurzame energie is meer dan welkom en als dit dan ook nog hand in had gaat met een financieel voordeel van de boer is het helemaal mooi. Deze sector heeft het al lastig genoeg.
-
ChristenUnie stelt vragen over ongeoorloofde heffing van waterschapslasten
Lees verderSinds 2016 is er in Achtkarspelen door het Wetterskip ten onrechte zuiveringsheffing geheven van inwoners met een IBA. Nadat het Wetterskip het onderhoud aan de IBA’s beëindigde bleef het wel heffingen innen. 8 jaar lang hebben sommige inwoners te veel betaald. Het Wetterskip betaalt echter maar voor 5 jaar terug en beroept zich op beleidsregels ambtshalve vermindering die een maximale termijn van 5 jaar toestaan. Er schijnen wel mogelijkheden te zijn om hiervan af te wijken omdat gemeenten en waterschappen autonoom zijn in hun eigen belastinggebied. Toch blijkt dit in de praktijk niet te gebeuren en wordt er verwezen naar de gemeenschappelijke regeling het Noordelijk Belastingkantoor die de aanslagen voor het Wetterskip int. Naast deze onterechte inning bij inwoners is er ook verzuimd verontreinigingsheffing aan de gemeente op te leggen. Deze is voor 3 jaar met terugwerkende kracht geïnd. De ChristenUnie heeft hierover de volgende vragen:
-
Veiligheidsregio Fryslân
Lees verderWe spraken in de afgelopen raadsvergadering over de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Deze organisatie voert onder andere hulpverleningsdiensten (bijvoorbeeld de brandweer) voor de Friese gemeenten uit. We hebben ze onlangs in onze gemeente in actie gezien. Vorige week maandag hadden we hier in Buitenpost namelijk te maken met een grote hoosbui. Een enorme hoeveelheid regen en hagel in korte tijd. Ik denk dat het ongeveer een half uur duurde. Na dat half uur ben ik naar buiten gelopen en stond ik op de ladder om de met hagel verstopte afvoeren te legen. Toen ik op de ladder stond hoor de ik de sirenes van de brandweerauto’s al. Ik ga ervan uit dat het de mannen en vrouwen van de post Buitenpost geweest zijn maar misschien waren het ook al de posten Surhuisterveen of Drogeham. Ook vanuit de wijdere omgeving zijn mensen en materieel ingezet. Ook werd er opgeschaald naar een zogenaamde GRIP-situatie zodat de afstemming tussen de diverse hulpdiensten beter kon verlopen. Dat leverde het beeld in de straten van Buitenpost op dat inwoners, hulpverleners uit de eigen gemeente, en hulpverleners van buiten samen in actie kwamen. En daar zal ook zeker wel wat misgegaan zijn, en daar moet van geleerd worden, maar het concept is goed.
-
Mobiliteitsplan
Lees verderEen mooi plan waarbij ook de mienskip gehoord is en rekening wordt gehouden met toegankelijkheid voor rolstoelen en scootmobielen. Belangrijk voor de ChristenUnie is dat er benoemd wordt veilig, betrouwbaar en duurzaam. Zeer belangrijke pijlers onder dit plan. En ook gezondheid wordt genoemd, fietsen is gezond, maar dan wel de gewone fiets als het kan. Elektrische fiets natuurlijk heel goed als vervanger voor de auto, maar voor de gewone fiets?
-
Sportaccommodatiebeleid in Achtkarspelen
Lees verderVeel van onze inwoners zijn op één of andere wijze wel betrokken bij een sportvereniging. Naast dat sport leuk is om te doen en het gezond is heeft het ook een sociale functie in onze mienskip. Het is dan ook goed om te zien dat de meeste sportaccommodaties er keurig bij liggen. Maar ja, er is altijd onderhoud nodig en de eisen die aan de accommodaties gesteld worden nemen alleen maar toe. Dat kost geld. In de raadsvergadering lag er een behoorlijk lijst op de tafel; een padelbaan in Buitenpost, het verbeteren van het hoofdveld van VV Drogeham, het kaatsveld in Buitenpost en lichtmasten bij voelbalvelden in Twijzelerheide en Kootstertille. Als dit lijstje op geld wordt gezet dan lijkt het een behoorlijke investering. Omdat de investeringen in meerdere jaren afgeschreven worden zien we dat de jaarlijkse kapitaallasten wel weer meevallen. Dan geven we als gemeente wel grotere bedragen uit voor zaken waarvan we op voorhand niet helemaal duidelijk weten wat de uitkomst is. Daarbij komt dat de plannen conform het vastgestelde beleid voor gemeentelijk bijdragen aan sportaccommodaties zijn. Als ChristenUnie hebben we dan ook ingestemd met deze investeringen.
-
IKC Twijzelerheide
Lees verderAls het gaat om de nieuwbouw van de scholen in Twijzelerheide hebben we al een aardig traject achter de rug. Lang is er aan gedacht om meerdere voorzieningen en organisaties gezamenlijk onder te brengen in een multifunctioneel centrum. Begin vorig jaar bleek dat dat niet mogelijk was. In dit hele traject was één ding heel duidelijk; de scholen zijn dringend toe aan nieuwbouw. En het was duidelijk dat de kinderopvang hier ook in mee wilde. Dat plan is verder uitgewerkt en dat is toe aan een volgende stap; er moet geld voor worden vrijgemaakt. Meer geld dan gepland. Flink meer geld ook; 1 miljoen euro. Kijkend naar de reden is dit extra bedrag goed te verklaren en het komt ook niet als een verassing. In zoverre zijn we dan ook positief over dit voorstel
-
Begroting FUMO 2025
Lees verderVoor ons ligt de begroting van 2025 van FUMO. De FUMO is de organisatie die voor ons en andere Friese overheden milieutaken uitvoert. Het gaat dan vooral om het verlenen van vergunningen en het uitvoeren van milieucontroles. Dat kost natuurlijk geld. Hoeveel dat gaat kost in 2025 en wat ze daarvoor doen gaan staat in deze begroting. Jarenlang liepen de kosten elk jaar op. En daar vonden we als gemeenteraad wel wat van. Elk jaar meer betalen en daarbij het gevoel hebben dat we er geen invloed op hadden. Voor 2025 zien we lagere kosten dan we eerder hadden gedacht. Op zich is dat positief maar het voelt ook wel als een sigaar uit eigen doos. Onze deelnemersbijdrage is zo vaak opgeplust dat we wanneer het een keer meevalt ook niet direct de vlag uit gaat.
-
Zonder geld geen gemeente - Motie
Lees verderHet gemeentefonds is de grootste inkomstenbron van de gemeente. Door de herverdeling van dit geld die gepaard gaat met een bezuinigng vn 3 miljard staat de gemeentelijke begroting in Achtkarspelen onder druk. Verwacht wordt dat per 2026 een groot tekort in de begroting zal ontstaan. Met de vele taken die de afgelopen jaren vanuit het Rijk naar gemeenten zijn verschoven een hele zorgelijke zaak. Het is van groot belang dat we gezamenlijk ons geluid hierover laten horen in Den Haag. De ChristenUniefractie in de Tweede Kamer doet goed werk en is zich goed bewust van de problematiek, ook op onze provinciale fracties kunnen we rekenen. Maar ook vanuit de gemeenten zelf moeten we er alles aan doen om de huidige plannen aan te passen.
-
Koersbepaling nieuwe gemeentelijke organisatie
Lees verderDoor het raadsbesluit om de samenwerking met T-diel te stoppen moet een nieuwe gemeentelijk organisatie ingericht worden. Voordat daar mee wordt begonnen is het goed om daar als raad richting aan te geven. Dat doen we als raad door te vraag te beantwoorden: welk gemeente willen we zijn? De koersbepaling zoals we die in februari is bepsproken probeert antwoord op die vraag te geven.
-
Motie kleinschalige vluchtelingenopvang in Achtkarspelen
Lees verderIn Groningen zien we een burgemeester met tranen in de ogen, we zien mensen buiten slapen in de kou en we zien dat er gewoon te weinig opvangplekken zijn. Er komen niet zoveel meer mensen die hierheen vluchten, maar er is vooral een opvangprobleem. Veel AZC’S werden gesloten toen in 2017 het aantal afnam. Daarom is er nu het volgende aan de hand.
-
Kleinschalige opvang asielzoekers
Lees verderWe kennen allemaal de problemen die ontstaan in Ter Apel als gevolg van het verblijf van te veel mensen dan waarvoor de locatie geschikt is. De situatie is wat de ChristenUnie fractie betreft inhumaan en onhoudbaar. Van gemeenten wordt gevraagd extra opvangplekken beschikbaar te stellen. Omdat we denken dat kleinschalige opvang in Achtkarspelen passender is dan grootschalige opvang dienen we samen met PvdA en Grienlinks een motie in om binnen de gemeente te kijken naar de mogelijkheden. Deze solidariteit is niet alleen nodig voor mensen in nood, maar ook voor de gemeente Ter Apel die nu grotendeels alleen opdraait voor deze verantwoordelijkheid.
-
Regioplan beschermd wonen
Lees verderHet regioplan ‘De Fryske oanpak Beschermd Wonen’ gaat over visie, inhoudelijke ontwikkelingen, de vorm van regionaal samenwerken en over het verdelen van middelen en risico’s binnen alle 18 gemeenten van de provincie Fryslân. In 2015 is Beschermd Wonen (BW) als maatwerkvoorziening binnen de Wmo2015 een taak geworden van de centrumgemeente Leeuwarden uitgevoerd via Sociaal Domein Fryslân (SDF). De Friese gemeenten hebben afspraken gemaakt over het inrichten van BW in Fryslân. Vanuit de Rijksoverheid wordt aangenomen dat regiogemeenten beter in staat zijn om aan te sluiten bij de situatie van de inwoner. Doel is om de transitie te maken van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Om deze transitie te realiseren is er landelijk gewerkt aan een woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen cliënten en aan een financieel verdeelmodel zodat doorgedecentraliseerd kan worden naar alle individuele gemeenten.
Het college stelt de raad voor het regioplan ‘De Fryske Oanpak Beschermd Wonen vanaf 2022’ vast te stellen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 12
- Volgende pagina