Zondag ging de preek over het geen slaaf meer zijn maar vrij van angst omdat je een kind van God bent. Hoe mooi is dat? En hoewel ik niet over Corona zou proberen te schrijven ontkom je er gewoon niet aan. Want veel mensen voelen zich vandaag gevangen. Maar in de bijbel zaten heel veel gelovigen echt gevangen in een gevangenis en leerden of deden daar bijzondere dingen, zo vertelde onze voorganger Reinier Kramer. Jozef leerde naar anderen te luisteren, Paulus en Silas zongen zo dat de muren neervielen en Petrus werd op wonderbaarlijke wijze bevrijd. Maar de hoofdpersoon was Manasse, die ondanks zijn gelovige vader Hizkia compleet de fout inging. Hij werd verbannen en later ook gevangen gezet. Daar kwam hij tot inkeer, ja nood leert bidden.
Een tijdje geleden zag ik een foto van de aarde, genomen vanuit de ruimte; werkelijk, het
bolletje was ongeveer 1 mm en de rest van de foto was zwart. Dan vraag je je af, wat stellen
wij nu voor in het heelal en wat maken wij ons druk op deze aarde. Ik betrap mezelf er ook
wel eens op.
Mag ik jou tot zegen zijn?’
Ik luister naar het bovenstaande lied van Sela.
‘Zoeken naar verbondenheid, dwars door alle strijd’. En strijd kennen we!
Wat is het een lastige tijd. We hebben nog niet te maken met een ‘Lock down’, maar wel met een flinke beperking van ons dagelijkse ritme.
Wat is vrijheid? Er zijn partijen die hier heel veel over roepen en vrij zijn om te doen wat je wil klinkt fantastisch. Geen verboden, maar alles zelf bepalen. Vooral geen betutteling van de overheid. Dit jaar vieren we zelfs 75 jaar vrijheid. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Dit laatste houdt natuurlijk is dat er geen oorlog is. Na de oorlog is vrijheid vooral gaan lijken op kunnen doen wat je wil. Maar word je daar altijd gelukkig van? Ik weet nog dat een valhelm verplicht werd en de autogordel. We stonden op onze achterste benen, want dat bepaalden we toch zelf wel? Toch draagt nu 97% een autogordel en is gebleken dat het aantal dodelijke slachtoffers met 40% daalt bij het dragen van een gordel.
Met de huidige ontwikkelingen rondom oud en nieuw, waarbij de roep om een verbod op consumentenvuurwerk steeds luider wordt komt de ChristenUnie met een alternatief voor een algeheel verbod;
De laatste raadsvergadering van dit jaar is achter de rug.
Traditiegetrouw worden hierin de belastingvoorstellen voor het komende jaar behandeld.
Hoewel belasting betalen op zich natuurlijk een mooie manier is om samen het land draaiende te houden en onze voorzieningen te bekostigen, wekt alleen het woord al enorme weerzin op bij veel mensen. Niemand betaalt graag (te veel) belasting.
Daarom is in het huidige coalitieakkoord afgesproken dat de OZB geen sluitpost van de begroting mag zijn en niet met meer dan de inflatiecorrectie mag worden verhoogd. Tijdens de raadsvergadering kwam daarom het voorstel om zowel de leges als de OZB met 2%, de inflatiecorrectie te verhogen.
Eind oktober was het een feestje voor mij om aanwezig te zijn bij de uitreiking van de eerste Fair trade certificaten. Er is mij weleens gezegd dat de ChristenUnie dit soort zaken wel aan de linkse partijen over kan laten. Maar de ChristenUnie wil een christelijk sociale partij zijn. Wat betekent dat?
“Ik heb gelijk, want mijn grafieken...”, “Nee, ik heb gelijk want jij liegt.” “Zoals zij het brengt,
moet ze wel liegen. Of ze is gek!” . “Like en deel, als je het er mee eens bent.”
Whoo, als dit de toonzetting is van een column in de Feanster, dan sla ik liever deze over; de
advertentie van de slager, die drie slavinken aanbiedt voor de prijs van twee, is dan vele malen
interessanter.
Als september weer aanbreekt dan kunnen we gerust stellen dat voor veel mensen de druk weer op de ketel komt. We moeten weer zorgen voor een zekere cadans in ons werken, naar school gaan, ons verenigingsleven, het zorgen voor anderen, eten en drinken, sporten en nog veel meer dat er dagelijks op ons afkomt. Voor we het weten is de vakantie weer helemaal passé en draaien we ons een aantal keren in de rondte om de taken die op ons af komen af te krijgen.