
Verordening jeugdhulp
In de raadsvergadering van september wordt gesproken over de nieuwe verordening jeugdhulp. Het college stelt een wijziging in de toelatingscriteria voor het informele PGB en een wijziging in de tariefstructuur. Voor de ChristenUnie een belangrijk onderwerp. De fractie is daarom kritisch geweest in de beoordeling van de stukken en heeft het college een toezegging gevraagd om gezinnen goed te begeleiden en maatwerk toe te passen als de wijzigingen leiden tot problemen.
De ChristenUnie ziet de noodzaak tot het aanscherpen van de verordening omdat hiermee meer duidelijkheid komt in het hulpverleningsproces, jeugdzorg betaalbaarder blijft en er maatwerk kan worden toegepast.
Hervormingsagenda jeugd
In de hervormingsagenda jeugd worden een aantal voorstellen gedaan die moeten leiden tot effectievere, betere en betaalbare jeugdzorg die de ChristenUnie onderschrijft. We zetten in op normalisering van opvoedingsvragen, veel moeilijkheden die vaak ook gewoon bij het leven horen moeten niet per definitie opgelost worden door de overheid maar in de sociale context van gezinnen, samen met hun sociale netwerk of de bredere maatschappelijk context. Immers: It takes a village to raise a child. Het is goed dat we het gesprek op gang brengen over waar de verantwoordelijkheid ligt als het gaat om het opvoeden van onze kinderen. Soms wordt er inderdaad te gemakkelijk naar de overheid gekeken. Het is nodig dat we niet elke afwijking op wat we met zn allen als normaal gedrag beschouwen direct bestempelen met diagnoses. Zeker niet bij opgroeiende kinderen. Het zijn geen rolmodelletjes die nooit eens uit de bocht vliegen. Laten we onze kinderen en vooral elkaars kinderen ook wat meer de ruimte geven voor imperfectie.
Niemand aan zijn lot over gelaten
Maar in moeilijker opvoedsituaties waarin je serieuze hulp nodig hebt omdat je de problemen met je kind niet meer alleen of samen met je netwerk aankan, moet er adequate hulp beschikbaar zijn om erger te voorkomen. Wanneer je daarbij aangewezen bent op PGB mag de wijziging in deze verordening niet leiden tot bijvoorbeeld financiële zorgen omdat je gedwongen bent om te stoppen met werken en het PGB niet volstaat ter vervanging van de financiële aderlating die je daarvoor moet doen. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat de kans groot is dat dit uiteindelijk leidt tot veel grotere problemen in gezinnen, duurdere jeugdzorg en andere maatschappelijk kosten.
Jongerenraad
De kanttekeningen die het raadsvoorstel noemt zijn reëel. Meer inzet op zelfredzaamheid kan leiden tot groei maar ook tot verhoogde druk op gezinnen met een hulpvraag. Hoe voorkomen we dan dat dit niet leidt tot meer problematiek? De ChristenUniefractie overlegt dit vraagstuk met de jongerenraad en vraagt daarom om een toezegging dat het college maatwerk toepast en dat het gebiedsteam hier explicite aandacht voor heeft in haar ondersteuningsplan.
Manifest voor sterke gezinnen
Daar voegen wij graag aan toe dat we te weinig terugzien van ons manifest voor sterke gezinnen. Daarin wordt net als met de hervormingsagenda jeugd ingezet op normalisering van lichte opvoedvragen en het samen oplossen daarvan. We zouden daarom graag zien dat hier fanatieker op wordt ingezet als preventie. We denken daarbij aan een campagne bij het consultatiebureau, op sociale media en via Kearn die het gesprek over opvoedvragen op gang brengt.
PGB tarieven
Dan tot slot de tarieven zelf. We hebben gelet op eventuele financiële gevolgen voor betrokken gezinnen uitvoerig uitgezocht hoe de verhoudingen zijn tussen het minimumloon en de voorgestelde PGB tarieven. Daarbij zijn ook uitspraken van verschillende rechtbanken belicht. Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de voorgestelde tarieven en systematiek in Achtkarspelen passend zijn omdat ze hoger liggen dan het minimumloon en aansluiten bij de CAO VVT.