Zienswijze bus concessie 2024-2034
De bereikbaarheid en daarmee de leefbaarheid van het platteland staat duidelijk onder druk. Vervoersarmoede; niet meer in staat zijn om je te verplaatsen ligt op de loer, met alle gevolgen van dien.
Als ChristenUnie zijn we net als alle andere partijen van mening dat elk dorp bereikaar en ontsloten moet blijven en vinden we goed openbaar vervoer heel belangrijk.
Toch zien we de laatste jaren alleen maar een teloorgang in het openbaar vervoer. Lijnen worden verschraald of geschrapt. In Achtkarspelen hebben we door de verscharling van lijn 13 straks geen rechtstreekse verbinding meer tussen onze dorpen en Leeuwarden. Voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer wordt het dan een hele toer om buiten spitstijden fatsoenlijk naar het ziekehuis te komen of voor de jeugd om op school te komen. Hoe kan dat nu, terwijl we allemaal graag willen en de noodzaak zien van een goed openbaarvervoersnetwerk.
Volgens Arriva zijn er op sommige trajecten te weinig instappers om deze rendabel uit te voeren. Er moet geld bij en het is geen hogere wiskunde om te bedenken dat dit geen houdbare situatie is. Wij kunnen wel eisen dat ons openbaar vervoer op peil blijft, maar geen ondernemer die daar in zal stappen als hij er geld op toe moet leggen.
Te weinig reizigers, is dat een kwestie van een slecht aanbod of wordt dat aanbod juist minder omdat te weinig mensen gebruik maken van het openbaar vervoer? Een kip-ei verhaal. En zo draaien we met zijn allen rond in het bekende vicueuze cirkeltje met een failliet OV-systeem tot gevolg. De vraag is of de manier zoals wij het openbaar vervoer als vanouds hebben ingericht nog wel een werkend systeem is in d ehuidige tijd.
Het vraagstuk hoe deze teloorgang tegen te houden is dus breder. Als we in de toekomst openbaar vervoer in welke vorm dan ook willen behouden in Fryslân zullen we breder moeten nadenken over onze politieke keuzes. Wat mag het ons kosten, maar ook hoe behouden en trekken we inwoners aan? Want lege bussen worden niet gevuld met minder mensen in de toekomst. Het hangt allemaal met elkaar samen.
Als volksvertegenwoordiger in deze gemeente wil ik opkomen voor onze inwoners. Maar het is mij dan te makkelijk om alleen te roepen dat we van de provincie verwachten dat zij het openbaar vervoer maar op peil moeten houden. Natuurlijk verwacht ik van dit college dat ze zich luid laten horen in Leeuwarden. Door de samenwerking die gezocht is met de ANNO gemeenten en Smallingerland en Westerkwartier heeft zij geprobeerd dat te doen met een krachtiger signaal. Het voorstel van de ondernemers en inwoners in Surhuisterveen voor de nieuwe buslijn tussen Kollum en Drachten wordt in de zienswijze goed meegenomen. De ChristenUnie kan deze zienswijze dan ook onderschrijven.
Maar met alleen een mooie zienswijze zijn we er niet. DE hand moet dieper in eigen boezem. Het eerlijke verhaal is dat met de huidige reizigersaantallen, verdere verschraling niet te voorkomen is als we er niet meer geld bij leggen. Dit debat is hier nutteloos als we alleen maar roepen dat het openbaar vervoer achteruit gaat en het verder aan de provincie over laten. Dan is het hier vanavond een mooie poppenkast voor de bühne. Het college moet wat de ChristenUnie betreft in overleg en samenwerking met de dorpen en relevante ondernemers in de gemeente op zoek naar alternatieven voor het OV in Achtkarspelen. Het voorstel voor de buslijn Kollum-Drachten is een mooi begin maar het is eigenlijk een vraag om meer in tijden waarin het OV verschraalt vanwege de hoge kosten. En een vraag om meer is dan geen reeël alternatief. Als ChristenUnie staan we positief tegenover het voorstel maar we hebben ook vragen. Is onderzocht of de lijn rendabel zou kunnen zijn? Hoeveel instappers worden verwacht? En heeft de lijn geen negatief effect op lijn 13? Het kan en mag niet zo zijn dat een nieuwe buslijn aan de ene kant van de gemeente er voor zorgt dat de inwoners aan de andere kant haar buslijn kwijt raakt. We horen graag van de wethouder hoe concreet dit onderzocht is.
In de nieuwe concessie wordt de concessiehouder uitgedaagt om met de samenleving en betrokken gemeenten om met alternatieven of een plan om meer reizigers in de bus te krijgen te komen zodat een regulire buslijn weer rendabel kan rijden. Daarnaast is er geld beschikbaar voor buurtbussen. MAar dan moet dit wel lokaal worden opgepakt. We vragen het college hier vol op in te zetten.
Als we Achtkarspelen leefbaar en bereikbaar willen houden moet we nadenken over alternatieve vormen van vervoer en dat houdt meer in dan een voorstel voor een nieuwe buslijn. We hebben in onze gemeente grote en innovatieve vervoersbedrijven met Taxibedrijf Waaksma en Dalstra. Maak gebruik van die kennis om te zorgen dat onze dorpen en buurtschappen bereikbaar blijven met een goede aansluiting op de hoofdstructuur van het OV. De kans is er, met ruimte in de concessie voor flex-ov. En kansen moet men grijpen. Achtkarspelen is oars as oars, no lit it mar sjen. Daarom de volgende motie.