
Rekenkameronderzoek Armoedebeleid Achtkarspelen
Het onderzoek van de rekenkamer naar het armoedebeleid levert mooie en minder mooie uitkomsten op. De aanbevelingen worden voor een deel overgenomen door het college.
We weten allemaal dat we door de ontvlechting een tijd (niemand weet hoe lang) zuinig met mensen en middelen moeten omgaan. Als ChristenUnie zetten we wel een streep door bezuinigingen op het sociaal domein. Mensen die het al moeilijk hebben willen we niet extra belasten, we blijven bij ons standpunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en zeker in moeilijke tijden. Waar we bij het vaststellen van de beleidskaders sociaal domein in een vorige periode van bezuinigingen al zeer kritisch gekeken hebben naar de uitgaven en bijvoorbeeld de kansregeling al behoorlijk uitgekleed is zien we geen mogelijkheden nog meer te
bezuinigen op de regelingen zelf. We zetten graag in op het verbeteren van de regelingen en zoals in de aanbevelingen staat meer regelingen te bundelen en vereenvoudigen. Als daar dan ook meteen een efficientievoordeel uit kan komen dan is dat een win/win situatie. Complexe regelingen lijken ons onvermijdbaar duurder. Maar voor de korte termijn zal er misschien geld en energie ingestoken moeten worden.
Het zal dan vooral gaan om hoe we de regelingen meer onder de aandacht kunnen
brengen en aanvragen eenvoudiger maken.
Een praktisch voorbeeld is de individuele inkomenstoeslag. Eerst heette dit de
kansregeling (lijkt me een eenvoudigere benaming) en daarvoor weer de
langdurigheidstoeslag. En het lijkt dat met al die veranderende namen ook de
toegang minder eenvoudig werd en meteen een bezuiniging werd doorgevoerd. Want
toen het kansregeling werd moest je niet alleen drie jaar in een uitkeringssituatie
zitten, maar ook een tegenprestatie leveren. Natuurlijk is het goed om mensen te
stimuleren vrijwilligerswerk te doen en mantelzorg te belonen. Maar degenen die dit
echt niet kunnen of voor wie er niet wekelijks genoeg uren gemaakt kunnen worden
voelt het als een bestraffing. Net als voor degenen die wel vrijwillig dingen doen,
maar niet via Kearn of een andere benoemde instantie. En waar hebben we het
over? Het bedrag is teruggebracht naar €250 per jaar! Laten er ongeveer 300
mensen voor in aanmerking komen dan hebben we het over een bedrag van €75.000
Dit aantal baseer ik op oude stukken. Zou graag horen van de wethouder (eventueel
later schriftelijk) hoeveel verstrekkingen er geweest zijn in 2023.
We kunnen dus voor dit bedrag voor 300 mensen een verschil maken en dan wordt
er moeilijk gedaan over een paar meer of minder. Terwijl er elke kadernota een paar
fte gevraagd worden waarbij we dit bedrag aan 1 persoon kwijt zijn…