De Resultaten
van ons werk 2022-2026
van ons werk 2022-2026
Onder de oude regeling kregen mensen achteraf een vergoeding voor de gemaakte kosten voor activiteiten die onder het volwassenfonds vallen. Bij wijziging van de regeling moet dit echter vooraf worden aangevraagd. Hierdoor vallen mensen tussen wal en schip. De ChristenUnie verzoekt om dit te compenseren voor de mensen wie het betreft. Dit voorstel is aangenomen.
Door een aangenomen motie van de ChristenUnie wordt onderzocht of pleegouders in de zogeheten zwaardere tussencategorie beter ondersteunt kunnen worden ter voorkoming van breakdown. (afbreking van een pleegzorgplaatsing) Voor zowel het kind, het als de samenleving onwenselijk door o.a trauma, maar ook hogere kosten.
Het beleid van de gemeente wordt getoetst aan de twaalf punten uit het manifest voor sterke gezinnen. Dit manifest is opgesteld door de gezamenlijke ChristenUnie fracties uit Fryslân.
Door een aangenomen motie van de ChristenUnie wordt de energiecoach voortgezet.
Ondanks dat we deze bestuursperiode in de oppositie zitten, willen we toch zoveel mogelijk resultaat proberen te bereiken voor onze kiezers en inwoners. Als enige oppositiepartij zijn wij daarom wel in gesprek gegaan met de coalitie om zoveel mogelijk van onze standpunten uit ons verkiezingsprogramma in het coalitieakkoord te krijgen. Door tegenstellingen bereik je weinig, door wederzijds respect en samenwerking kom je verder!
Bij de ontwerpbegroting van de FUMO is ons amendement om kostenstijgingen door invoering van de nieuwe omgevingswet niet direct door te rekenen maar op te vangen door het uitvoeren van de bestaande taken op een lager niveau waar mogelijk unaniem aangenomen.
Met de motie verzoeken we het college om te onderzoeken hoeveel mensen in 2022 tussen wal en schip zijn gevallen door het vooraf moeten aanvragen van een vergoeding op basis van de nieuwe regeling Volwassenenfonds Sport en Cultuur en te komen met een voorstel voor compensatie over het jaar 2022.
Verzoekt het college:
• Te onderzoeken hoe het Barneveldse module X1 ter voorkoming van breakdowns2 in
pleeggezinnen die vallen onder de zogenoemde ‘tussencategorie’3 toepasbaar is in de
gemeente Achtkarspelen.
• De resultaten van dit onderzoek voor te leggen aan de raad.
Toelichting:
Pleeggezinnen staan onder toenemende druk. Ruim 60%4 van de pleegouders ervaart een
toenemende complexiteit in de problematiek van pleegkinderen. Pleegouders geven hierbij aan
dat het ontbreken of te laat inzetten van hulp en ondersteuning hierin leidt tot grotere
problemen voor kind, pleegouders of zelfs beëindiging van de plaatsing. Dat leidt onvermijdelijk
tot meer kosten. Dit strookt niet met de doelstellingen uit de hervormingsagenda jeugd,
namelijk het verbeteren van kwaliteit en passende zorg voor kinderen en gezinnen en het op
lange termijn betaalbaar houden van het stelsel.
Constaterende dat:
• Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 45%4 van de pleeggezinnen te maken krijgt met
breakdowns.
• Een belangrijke reden voor breakdown de overbelasting van het pleeggezin is.
• De kans op doorplaatsing van pleegkinderen naar een residentiële vorm van jeugdzorg groot
is door gebrek aan interventie.
• Residentiële jeugdzorg, afhankelijk van de vorm, meer dan 2-8,6 maal duurder is dan
pleegzorg met ondersteuning vanuit Module X.
Overwegende dat
• De gemeente verantwoordelijk is voor het beschikbaar stellen van alle vormen van
jeugdhulp.
• Een breakdown negatieve impact heeft op de ontwikkeling van het kind en vaak tot
zwaardere jeugdzorg leidt.
• Een breakdown tevens kan leiden tot het stoppen van pleegouders met pleegzorg.
• Er ook in Friesland een tekort aan pleegouders is.
• Kinderen het best opgroeien in een gezin en zwaardere vormen van jeugdzorg zoveel
mogelijk moet worden voorkomen.
• De stress voorafgaand aan en van een breakdown voor zowel kind als pleeggezin kan leiden
tot meerdere problemen.
• Investeren in preventie zich uiteindelijk uitbetaalt door voorkoming van zwaardere en
specialistische zorg voor zowel pleegkind als pleeggezin.
Verzoekt het college:
• De punten uit het ‘Manifest sterke gezinnen in Fryslân (zie bijlage) waar mogelijk en toepasbaar en voor zover nog niet betrokken in het huidige beleid binnen de Gemeente Achtkarspelen te implementeren in het beleid.
• Daar waar nieuw beleid met raakvlakken met jeugdzorg wordt opgesteld, steeds de punten uit het manifest te betrekken en waar mogelijk te implementeren in het beleid. Constaterende dat:
• Gezinnen in de huidige tijd onder toenemende druk staan; • Kinderen het best opgroeien in een stabiele en veilige gezinsomgeving;
• Gezinnen een grote bijdrage leveren aan onderlinge zorg.
Overwegende dat:
• Het gezin als hoeksteen van de samenleving van grote waarde is door het sociaal kapitaal dat zij vormen in de opvoeding, verzorging en socialisatie van burgers; • De overheid haar steentje bij kan dragen om de gezinnen te ondersteunen bij deze eigen verantwoordelijkheid om dit sociaal kapitaal te laten renderen.
Verzoekt het college:
De energiecoaching niet te stoppen maar minimaal voort te zetten voor een periode van 1 jaar waarbij de inzet extra gericht wordt op de mensen met een smallere beurs.
Toelichting: - De maandelijkse energierekening van onze inwoners is gestegen en energiecoaching helpt om de rekening structureel te verlagen. Naast een kostenbesparing voor de burgers draagt het ook bij aan het halen van de klimaatdoelstellingen. - In de kadernota wordt aangegeven de energiecoaching te stoppen omdat een provinciale subsidie wegvalt terwijl energiecoaching juist bij inwoners die het hardst nodig hebben, de inwoners met een kleinere beurs, heel succesvol kan zijn. Bijvoorbeeld in Leeuwarden https://energieloketleeuwarden.nl/inwoners-zeer-tevreden-over-begeleiding-energiecoach-voor-minima/ - Het energieloket wordt geëvalueerd in 2022 maar het is belangrijk om vanwege de continuïteit en de extra aandacht voor de minima nu al deze helderheid ten aanzien van energiecoaching te geven. - In de meicirculaire is te lezen dat er de komende jaren extra geld voor uitvoering van klimaatakkoord en duurzaamheid ter beschikking wordt gesteld. De exacte bedragen per gemeente waren ten tijde van de van de meicirculaire nog niet bekend. - Energiecoaching wordt vanuit de werkmaatschappij voor zowel Tytsjerksteradiel als Achtkarspelen uitgevoerd. In de kadernota van Tytsjerksteradiel is wel de voorzetting opgenomen. De kosten voor het voorzetten van energiecoaching in Achtkarspelen bedragen 55.000 euro per jaar.
Onderstaand een opsomming uit ons programma die in het akkoord staan;
De tekst van het amendement;
FUMO te vragen om bij de toekomstige wijziging van de begroting als gevolg van de
Omgevingswet ook de optie uit te werken om dit budgetneutraal te doen door de
eventuele kostenstijgingen, waarvoor het Rijk de gemeenten niet compenseert, op te
vangen door het op een lager niveau uitvoeren van bestaande taken.
Op dit moment is onduidelijk of en in welke mate gemeenten door het Rijk zullen worden
gecompenseerd voor de Omgevingswet. Het gaat dan om de gemeentelijke taken die de
gemeente zelf uitvoert als ook de gemeentelijk taken die de FUMO voor de gemeente uitvoert.
In de ontwerpbegroting FUMO 2023 wordt al aangekondigd dat als gevolg van de
Omgevingswet een begrotingswijziging zal gaan volgen. Hiermee ontstaat het beeld dat de
FUMO de rekening voor de extra taken zal gaan inbrengen ongeacht de mate waarin
gemeenten eventueel door het Rijk worden gecompenseerd. Door de bovenstaande aanvulling
in de zienswijze op te nemen wordt opgeroepen om ook de optie uit te werken om dit voor de
gemeente kostenneutraal te doen.
Aangezien het niet redelijk is om van de FUMO te vragen extra taken uit voeren en hen
hiervoor niet te compenseren wordt in de bovenstaande aanvulling ook de mogelijkheid
geboden om bestaande taken op een lager niveau uit te voeren. Ten onrechte wordt vaak het
beeld opgeroepen dat dit niet mogelijk is maar de wetgever geeft met name op het gebied
van toezicht veel beleidsvrijheid ten aanzien van het uitvoeringsniveau. Hierbij kan
bijvoorbeeld gedacht worden aan het (nog) minder controleren van de minder risicovolle
bedrijven of het niet of nauwelijks inhoudelijk toetsen van ingediende meldingen.