Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Juni 2021

Van de bestuurstafel

Beste ChristenUnie vrienden,

Door Corona is veel tot stilstand gekomen. Weinig of niet of digitaal vergaderen. Geen visites. Voorzichtig met ouderen en kwetsbaren.

Maar er zijn ook dingen die door zijn gegaan. De eerste levensbehoeften waren beschikbaar. Er hoefde niemand te verhongeren. De maatschappij draaide door.Onze Schepper blijft zorgen voor Zijn wereld.

Ook de overheid kon blijven besturen. Er moesten beslissingen worden genomen. De gemeenteraad heeft doorgewerkt. En dus ook de fractie.

Ondertussen wordt geprobeerd landelijk een kabinet te formeren.

Er wordt soms gezocht naar macht, in plaats van naar wat goed is voor het land. We bidden voor hen die de verantwoordelijkheid op de schouders nemen om het land te gaan besturen. Als mensen nooit foutloos, maar dat zij dat mogen doen met eer en geweten. Welke plek de ChristenUnie daarbij ook in zal gaan nemen, laten we hen steunen met ons gebed. Dat hun werk tot zegen mag zijn voor ons allen en dat zij onder leiding van de Heilige Geest naar eer en weten deze zware taak mogen dragen.

Volgend jaar zijn de verkiezingen voor de gemeenteraden. Daarvoor moet nog heel wat gebeuren.

Het bestuur van de ChristenUnie in Achtkarspelen heeft lang niet vergaderd. Binnenkort komt daar verandering in, al is het ook digitaal.

Algemene ledenvergadering

D.V. houden we op dinsdag 6 juli onze algemene ledenvergadering. U ontvangt hiervoor binnenkort een link en nadere informatie.

Wanneer u zelf niet in de gelegenheid bent om digitaal deel te nemen, laat het ons dan weten. Er zijn mensen met een laptop beschikbaar om samen met u in te loggen in de vergadering.

We hebben heel wat te bespreken. We zoeken versterking voor het bestuur, maar ook in het licht van de komende verkiezingen.

Welke mensen zetten we op de kieslijst? Hoe komt het verkiezingsprogramma eruit te zien? Hoe richten we de campagne in?

Wilt u iets bijdragen of meepraten over het verkiezingsprogramma? Laat het ons weten!

We hopen u te zien bij de ledenvergadering!

Namens de afdeling ChristenUnie Achtkarspelen.

Anne Ytsma

Van de fractievoorzitter

toosnieuwokt18vierkantDromen Soms is het fijn om te dromen, bijvoorbeeld te dromen van een gemeente die bloeit. Een gemeente waar in elk dorp samengewerkt wordt. Waar mensen met elkaar praten in plaats van over elkaar. Waar mensen elkaar helpen in plaats van te negeren. Dat is een droom voor onze gemeente en die willen we waar maken. Een droom die ook verder gaat dan alleen onze gemeente. Daar ligt wel onze eerste verantwoordelijkheid maar Achtkarspelen is geen eiland. De droom gaat van dorp naar gemeente, van provincie naar ons land, van Europa naar de rest van de wereld. De Coronacrisis en de rampen met de zeecontainers laten zien hoe we met een hele wereld te maken hebben en hoe we omgaan met de aarde. De christelijke noodhulporganisatie ZOA heeft zich aangesloten bij de permanente Klimaatwake in Den Haag zolang als de formatie duurt. ZOA houdt zich normaal gesproken niet bezig met actievoeren maar met helpen. Ze bijten soms hun tong stuk om toegang te houden tot mensen in nood in landen als Syrië, Ethiopië, Myanmar en Jemen. Deze neutraliteit past niet bij de Klimaatwake. Maar ze stelden vast dat deze wake ook moet gaan over de al aangerichte schade in de wereld. Want met die schade worden hulporganisaties dagelijks geconfronteerd. Ze ruimen de rommel op van ons ongebreidelde consumptiegedrag. Deels doordat westerse landen intensief gebruikmaken van de grondstoffen van de aarde, maar ook door extremere weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. Hierdoor ontstaat droogte en overstromingen waardoor weer hongersnood ontstaat en er een vluchtelingenstroom op gang komt. ZOA wil zich sterk maken om tijdens de Klimaatwake niet alleen naar Nederland te kijken maar de nieuwe regering op te roepen om de wereldwijde schade door onze welvaart niet langer te negeren.

Zo komen we bij de Global goals. Het gaat er niet om als gemeente de wereld te veranderen, maar wel om een stukje verantwoordelijkheid en rentmeesterschap.

Wereldwijd, niet om een bordje of een titel, maar wat je ermee laat zien. We willen natuurlijk allereerst in onze gemeente geen armoede maar we willen toch ook wat verder kijken? Liggen we nooit wakker van mensen die hele dagen geen eten hebben, geen warm bed, geen vrijheid van meningsuiting? In deze tijd mopperen we erover dat we geen vrijheid hebben en het is ook zwaar voor ondernemers, eenzame ouderen, chronisch zieken en jongeren, maar we hebben nog steeds vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, schoon water, etc veel meer dan een groot deel van de rest van de wereld. De global goals gaan verder waar de millennium doelen niet gehaald zijn. Mijn persoonlijke inspiratie (ook toen de politiek op mijn weg kwam) was de volgende tekst :

“Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil:

niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten

en nederig de weg te gaan van je God.” (Micha 6:8)

Micha Nederland is ook geïnspireerd door deze tekst en zegt o.a. het volgende over gerechtigheid:

De woorden van de profeet Micha zijn duidelijk, hij roept op om goed en recht te doen. Toch is gerechtigheid geen vanzelfsprekend thema voor veel christenen. Daarom ontwikkelt Micha Nederland verschillende producten en activiteiten om sociale gerechtigheid, ecologische gerechtigheid en economische gerechtigheid meer voet aan de grond te laten krijgen. Daarbij gaat het altijd om de situatie ver weg en dichtbij. Want je kunt niet om je naaste ver weg geven zonder daarbij ook je naaste dichtbij te helpen.

Fair Trade omvat al acht van de zeventien doelen. We zijn nu Fair trade gemeente, maar hebben daar ook het stimuleren van gebruik van streekproducten meegenomen. En ook hier gaat het om eerlijke prijzen ver weg en dichtbij.

Digitaal

Maar wat zijn veel dingen lastig in deze tijd. Een digitale ontmoeting haalt het niet bij een echte. Aan de andere kant is het ook weer heel fijn dat we zoveel digitale mogelijkheden hebben, dat we op deze manier kerkdiensten kunnen volgen en veel dingen toch door kunnen gaan. Maar het blijft surrogaat. Ik merk bijvoorbeeld in de raadsvergadering dat ik meer moeite heb met reageren op wat anderen zeggen, dat ik sneller persoonlijk geraakt ben en daardoor niet altijd op de juiste manier antwoord. Veel mensen zullen herkennen dat je later weet wat je wel had moeten zeggen! We kijken er daarom naar uit dat er weer langzaam meer fysieke bijeenkomsten mogelijk zijn.

Binnenkort hopen we een bijeenkomst te organiseren voor leden en belangstellenden, misschien eerst een digitale maar later ook een fysieke. We kijken ernaar uit!

Hierin willen we ook onze zorgen delen omdat we binnenkort geen penningmeester meer hebben. Lijkt het je leuk een poosje de penningen te beheren van onze afdeling? Dan horen we graag van je!

Toos van der Vaart-Kralt

Leadergelden en leefbaarheid Achtkarspelen

Nederland vergrijst en ook in Noordoost Fryslân is dit verschijnsel niet onbekend. Met het oog op de woningmarkt is dat een probleem. Er zijn te weinig geschikte woonvormen voor ouderen, zeker ook omdat men steeds langer thuis woont. Initiatieven zijn er inmiddels wel. In Surhuisterveen wordt hard gewerkt aan het realiseren van de plannen voor een Knarrenhof. Door de burger wel te verstaan.

Aantrekkelijk wonen in Achtkarspelen, nu en in de toekomst

Woningkrapte is ook in Achtkarspelen de laatste jaren actueel. De ChristenUnie fractie zet zich al enige tijd in om dit op de agenda te krijgen bij gemeente en provincie. Vandaag maakt het college bekend dat Achtkarspelen de komende jaren met ambitie gaat bouwen. Er komt een totaalprogramma voor het bouwen van 648 woningen in de 12 dorpen van onze gemeente.

Laat van u horen!

ChristenUnie Achtkarspelen komt graag in contact met u als inwoner. Wat leeft er bij u? Wat kan er nog beter in de gemeente? Baanbrekende ideeën?  Laat van u horen. Samen voor een beter Achtkarspelen!

De fractie ChristenUnie Achtkarspelen staat graag open voor de inbreng en het geluid van de inwoners die zij vertegenwoordigt.

Daarom bent u met al uw ideeën, zorgen en suggesties welkom tijdens één van onze fractievergaderingen of op afspraak op een ander moment. Indien nodig komen wij graag bij u thuis, wanneer u bijvoorbeeld niet mobiel genoeg bent of vervoersproblemen ondervindt.

Thuisbasis van de vergaderingen is de gearkomstekeamer in het Jeltingahuis te Buitenpost maar regelmatig vergadert de fractie in de verschillende dorpen van Achtkarspelen.

Wilt u weten wanneer wij vergaderen? Kijk dan in de agenda, of neem contact op met onze fractiemedewerker voor een afspraak.

Naar de website
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts