Enquête toekomst gemeente Achtkarspelen

maart 2023

Hoe ziet u de toekomst van Achtkarspelen?

Beste leden van ChristenUnie Achtkarspelen,

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben enkele jaren geleden de meeste  medewerkers (de gemeentelijke ambtenaren) in een gezamenlijk organisatie ondergebracht. Deze organisatie draagt de naam Werkmaatschappij 8KTD. Dit betekent dat de beide gemeenten in bestuurlijk opzicht beide nog gewoon bestaan maar dat de meeste werkzaamheden worden verricht door medewerkers van de gezamenlijk werkmaatschappij.

Hiermee dacht men de gulden middenweg te hebben gevonden. Enerzijds de voordelen van een grote organisatie door gezamenlijk op te trekken en anderzijds de voordelen van herkenbaarheid en nabijheid door zelfstandig te blijven. De praktijk blijkt echter weerbarstig. De werkmaatschappij kampt met diverse problemen. Er is een hoog ziekteverzuim en een hoog personeelsverloop en daarnaast geven medewerkers aan dat complexiteit van de organisatie hun werk lastig maakt. De colleges van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel hebben de beide gemeenteraden laten weten dat het doorgaan met de Werkmaatschappij 8KTD geen duurzaam toekomstperspectief geeft.

Feitelijk resteren er twee richtingen; of we draaien de samenwerking (grotendeels) terug en beide gemeenten gaan zelfstandig verder of beide gemeenten fuseren in het geheel. In het laatste geval houden beiden gemeenten op te bestaan en wordt er een nieuwe gemeente met een eigen bestuur en gemeenteraad  gevormd

Als ChristenUnie hedden we het doorgaan met en verbeteren van de ambtelijke samenwerking als ambitie in het verkiezingsprogramma staan. We vinden echter dat we boodschap van het college serieus moeten nemen en ons dus ook moeten herbezinnen op ons eerdere standpunt.

De mening van u als achterban is belangrijk voor ons. Graag horen we wat onze leden hiervan vinden. Deze beslissing kan ingrijpend zijn voor elke inwoner. Vandaar dat we u vragen om onze ledenenquête in te vullen.

Alvast bedankt voor uw bijdrage!

Hartelijke groet namens de fractie,

Toos van der Vaart-Kralt