Vertrouwen

touwtjedonderdag 23 februari 2017 10:19

De volgende Tweede Kamerverkiezing staat weer voor de deur en vindt plaats op 15 maart 2017. Tijd om na te denken over politieke standpunten, stemwijzers in te vullen en te zien wat ons het beste past.
Er zijn veel zaken waarmee je bij je keuze rekening wilt houden maar belangrijker nog dan de koers en visie van een partij zijn vaak de kartrekkers van de partij. Immers zij gaan jouw keuze vertegenwoordigen. Maar hoe integer en betrouwbaar zijn zij in het presenteren van het gedachtegoed van de partij en het nakomen daarvan. We hoeven alleen maar aan de Teevendeal te denken en u begrijpt wat ik bedoel. Kunnen we elkaar vertrouwen?

Kortgeleden was in een tv-uitzending van de wereld draait door een uitzending met Jan Terlouw. U hebt dit misschien wel gezien. Terlouw sprak over het touwtje door de brievenbus van de voordeur. Tegenwoordig kan het bijna niet meer. Voor je het weet halen ze je hele huis leeg. Zijn speech heeft nogal wat indruk gemaakt. Kort gezegd kwam de speech van Terlouw erop neer dat twee kernwaarden in de politiek en de samenleving onvoldoende prioriteit en gestalte krijgen.

Allereerst kwam aan bod hoe wij onze verantwoording nemen bij de omgang met de schepping (milieu en duurzaamheid). De mensheid verwoest de aarde en wat laten wij achter voor onze (klein)kinderen?

De tweede kernwaarde die niet minder belangrijk is, is vertrouwen. Hier is veel over te doen. Waar de ondernemer vroeger een opdracht met een handdruk bevestigde, komen er nu vijf contracten aan te pas. Om een brug te bouwen kun je nog zoveel technici inschakelen maar je komt niet verder als je geen juristen bij je hebt.

De overheid vertrouwt de burger niet meer en vice versa. En als Jacques Monasch uit zijn partij stapt, gaat hij niet weg maar blijft hij zitten in de Tweede Kamer. Dan zegt de bevolking dat de politiek onbetrouwbaar is.

Wat is de waarde van vertrouwen? De van Dale geeft als betekenis: geloof in iemands goede trouw en eerlijkheid. De CU hecht hier grote waarde aan. We willen doen wat we beloven en nakomen waar we voor staan. De ChristenUnie wil dan ook eerlijk en oprecht handelen en wij willen er op worden aangesproken als we het niet goed doen. En dat we in de praktijk de kantjes er niet van aflopen blijkt uit recent onderzoek van de Orde van Advocaten waarbij de CU de enige partij is die geen voorstellen heeft gedaan die in strijd zijn met de rechtsstaat. Succes op 15 maart.

Reacties op 'Vertrouwen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.