Bijdragen van Eppie

eppieghuis.png
    Door Eppie Hooghiemstra op 23 november 2018

Ambtsgebed

Door een nipte meerderheid in de raad voor het initiatiefvoorstel van de FNP en de VVD is gister het ambtsgebed voorafgaand aan de raadsvergadering geschrapt.

Als ChristenUnie hadden we de gang van zaken en de uitkomst van de stemming graag anders gezien. Jarenlange traditie en de ruimte om in het openbaar te bidden voor en na de vergadering is volgens de indieners niet meer van deze tijd.

Dat het ambtsgebed in een tijd van secularisatie, overigens ook een vorm van overtuiging niet meer passend zou zijn was één van de toch al magere en rammelende argumentatie van de indieners.

In een democratie moeten juist ook de belangen van de minderheid beschermd worden. De christelijke minderheid wordt hiermee beperkt om in alle openbaarheid de voor haar zo belangrijke zegen te vragen over het werk als raadslid. Juist de mogelijkheid om het ambtsgebed in de openbare ruimte uit te voeren is voor ons van waarde als uiting van respect en tolerantie naar elkaar. De keuze om hier wel of niet aan mee te doen als raadslid is immers ook vrij. Daarmee is er bij een neutrale overheid ruimte voor iedereen.

Labels:

2. worshipping-god-2101347_1280.jpg
    eppieghuis.png
    Door Eppie Hooghiemstra op 9 november 2018

Dankdag: Tel uw zegeningen

Dankdag voor gewas en arbeid was het afgelopen woensdag in Nederland, een goede gewoonte om God te danken voor het gewas dat dit jaar weer mocht opkomen en de arbeid welke we weer mochten verrichten. Als we om ons heen kijken dan hebben we vaak veel reden tot klagen.

Rustmomenten

Kinderen op de fiets in bos.jpgzaterdag 29 september 2018 19:28 Vakantie. Een tijd van bezinning en rust die we nodig zijn na een druk bewogen politiek jaar. Een tijd waarin we stil kunnen staan en tegelijk vooruit willen blikken naar de tijd die komen gaat. ... lees verder